Meer Zaak

Veel gestelde vragen

Heb je een andere vraag? Bel, mail me of gebruik het contactformulier.

Een professional organizer, of opruimcoach is expert in structuur en orde en helpt mensen met structureren, organiseren en keuzes maken voor het behoud van een fijne leefomgeving. Een opruimcoach kan goed vertalen wat er nodig is om weer controle te krijgen over de omgeving en hierbij een aanpak vinden die bij je past. Het resultaat is rust, ruimte en overzicht.

Iedereen kan opruimen, soms weet je alleen niet waar, hoe en wanneer je moet beginnen. Hulp van een opruimcoach vraag je als je jouw thuissituatie ervaart als een probleem. Door te gaan opruimen ontstaat weer overzicht waardoor je weer kunt ontspannen en met meer energie plezierig werken en leven. Jouw leefomgeving of je werkplek moet goed aansluiten bij wat jij belangrijk en prettig vindt. Dat vraagt om een persoonlijke aanpak en is veelal maatwerk.

Er zijn verschillende en persoonlijke redenen om een opruimcoach in te schakelen, zoals:
Ο  Je hebt moeite met structuur aanbrengen en weet niet waar je moet beginnen.
Ο  Je ervaart keuzestress, tijdsdruk, schaamte en kunt slecht gefocust blijven. Je pakt de uitdaging daarom liever samen aan.
Ο 
Je hebt meer spullen dan ruimte en wilt advies over het aanpassen van je leefomgeving.
Ο Je gaat binnenkort verhuizen, kleiner wonen en wilt gaan organiseren met een deskundig en onafhankelijk werkend persoon.
Ο Na het overlijden van de partner  zie je op tegen de (digitale) administratie en het uitzoeken van spullen met emotionele lading.

Nee, liever niet. Om een goed beeld te krijgen van de situatie is het beter dat het huis of de administratie eruit ziet zoals het er normaal gesproken uitziet en gebruikt wordt. Je hoeft je nergens voor de schamen, ik oordeel niet en zie mogelijkheden voor jou.

Uiteraard! Jij neemt de uiteindelijke beslissing over wegdoen of bewaren. Een opruimcoach adviseert over de te maken keuzes en prioriteiten in het soms lastige proces. Over bewaren of wegdoen beslis je zelf als je hier aan toe bent.

Over het tempo en op welke manier je de gewenste situatie bereikt hou je zelf de regie. We starten met het verzamelen en sorteren van de spullen in de ruimte die je wilt opruimen. Je neemt een beslissing over bewaren of wegdoen. De spullen die blijven worden praktisch ingedeeld en opgeborgen. Voor de overige spullen vinden we een duurzame bestemming. Je zult verbaast zijn wat je allemaal kunt houden als het op een handige manier wordt opgeborgen. 

Dat is afhankelijk van de opdracht, de achterstand, de lichamelijke- en geestelijke gezondheid en de snelheid waarmee je beslissingen durft en kunt nemen. De meest gangbare tijd voor een afspraak is drie uur. In die tijd zetten we alle energie in voor zichtbaar resultaat. Mijn werkdagen zijn flexibel, ik ben ook in het weekend of in de avond beschikbaar.

Dat is niet noodzakelijk. Ik gebruik mijn laptop en telefoon. Persoonlijke gegevens worden hierbij nooit op de eigen informatiedragers opgeslagen. Als dit wel nodig blijkt leggen we dit schriftelijk vast na overeenstemming hierover.

Absoluut! Ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt bij Zaak van Opruimen. Daarom behandel ik al jouw gegevens en informatie strikt vertrouwelijk en hanteer een privacyverklaring. Daarbij geef ik je persoonlijke en energieke aandacht met respect voor je spullen.

Ja, ik werk volledig onafhankelijk en zelfstandig. Ik heb ruime werkervaring in de gezondheidszorg, (sociale) verzekeringen, administratieve dienstverlening, bestuurswerk en ICT en heb een netwerk van relevante dienstverleners. Voor situaties die mijn expertise te boven gaan raadpleeg ik mijn netwerk of verwijs door als ik je niet kan helpen.

Natuurlijk kost de investering voor rust en ruimte geld. Het verdient zich vaak dubbel en dwars weer terug. Zaak van Opruimen heeft een uurtarief en rekent reiskostenvergoeding. Dit is vrijgesteld van btw. 

De kosten voor mijn begeleiding kunnen worden vergoed vanuit een Persoonsgebonden budget (Pgb) met de indicatie ‘individuele begeleiding.’ Meer informatie over het Pgb is te vinden op de wegwijzer voor ondersteuning van de Rijksoverheid.

Aanvraag
De gemeente is verantwoordelijk voor zorg en ondersteuning vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).  Een aanvraag voor ondersteuning doe je bij jouw gemeente waarbij je vrij bent in de keuze uit het aanbod van zorgverleners.
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt de zorgverlener aan de hand van door jou ingestuurde declaraties.

Pgb en/of zorg in natura
Bij Zorg in natura (Zin) verzorgt de gemeente, zorgverzekeraar of zorgkantoor het aanbod van de zorgverleners door contracten met zorgaanbieders af te sluiten. Met het persoonsgebonden budget (Pgb) ben je vrij om zelf zorg in te kopen. Het brengt wel een aantal verplichtingen met zich mee. Meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Per Saldo
De landelijke vereniging PerSaldo is voor leden die een persoonsgebonden budget ontvangen. Zij geven algemene informatie, advies en ondersteuning, training en voorlichting aan budgethouders voor het maken van bewuste keuzes. Per saldo heeft een test ontwikkelt waaruit een persoonlijk (anoniem) advies volgt. Je vindt de test hier.

Afhankelijk van het aanbod van jouw uitvaartverzekering bestaat de mogelijkheid voor vergoeding van de kosten voor nabestaandenzorg. Een (gedeeltelijke) Kapitaalverzekering biedt optimale keuzevrijheid voor de nabestaanden. Nabestaanden bepalen hiermee zelf waaraan ze de gelduitkering willen besteden, zoals bijvoorbeeld een vrije keuze uit het aanbod Nabestaandenzorg. De Naturaverzekering biedt die vrije keuze veelal niet.

Professionaliteit

Logo LPN

Erkend door het Landelijk Platform nabestaandenzorg. ‘Op jouw betrokken manier het organizen combineren met nabestaandenzorg.’

Logo Digital Life Legacy

‘Wij zijn fan van jouw pragmatische én warme aanpak van het vak organizer, waarmee we samen een goede digitale voor- en nazorgservice bieden.’

‘Uit de screening van dienst Justis blijkt dat er geen bezwaren zijn voor de functie of het doel waarvoor deze is aangevraagd.’

Uitgelicht

Certificaat Allround autisme coach

Allround autisme coach

Toegevoegd aan de dienstverlening: allround autisme coach. Zaak van Opruimen behaalde het certificaat bij Civas in december 2023.

Toevoeging dienstverlening

Diploma nabestaandenbegeleider

De dag van morgen is je niet beloofd en bij leven kun je al zaken regelen. Het voelt goed om in deze lastige en kwetsbare periode een waardevolle bijdrage te mogen leveren.

Folder Zaak van Opruimen

Folder

Techniek en creativiteit vallen samen bij het maken van de website en een nieuwe folder. Iets buiten mijn comfortzone, maar mét resultaat.

Zon en omega logo

Zon en omega

De zonsondergang is samen met het Omegateken van het sterrenbeeld Weegschaal de basis voor het logo van Zaak van Opruimen. Balans in werk, privé en gezondheid en een stip op de horizon.

Bevroren takken

Moederdag

Mijn moeder was van goud. Door samen de ballast op te ruimen en vooraf na te denken over de bestemming van haar nalatenschap kon ze ons met een gerust hart achterlaten. Hier ligt het zaadje voor Zaak van Opruimen.

Start Zaak van Opruimen (02-2020)

Een mooie aanvulling op mijn werk en een logisch gevolg van wie ik ben. Opruimen is 'in' en in deze consumptiemaatschappij worden we al bewuster en consumeren we minder uit gewoonte.

Opruimtips

Ο  Organiseren begint met een voorbereiding. Waarom wil ik gaan opruimen en waarom nu en wat levert het op?
Ο  Het plan is helder. Dan plan je bewust tijd in en regel je materialen om de klus te starten.
Ο  Uitzoeken wat je allemaal hebt en waarvoor je de spullen gebruikt. Bepaal waar je tijd en energie aan wilt geven.
Ο  Zo wordt meer de keuze om iets te bewaren of weg te doen minder moeilijk. 
Ο  Nieuwe indeling voor dat wat blijft. De functie van een ruimte is duidelijk en spullen krijgen een vaste plek. 
Ο  Tot slot bekijk je of er nog opbergmateriaal nodig is of dat de aanwezige spullen weer passen in de aanwezige opbergers.

Gaan opruimen betekent keuzes maken wat je bewaard. Deze spullen kun je zonder meer wegdoen.

Alles wat versleten of kapot is, zoals:

    1. Handdoeken en washandjes.
    2. Beddengoed: matrashoezen, kussenslopen, e.d..
    3. Kleding, ook als het te klein of te groot is geworden.
    4. Schoeisel.
    5. Schrijfwaar zoals pennen en potloden.

Alles waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken, zoals:

    1. Etenswaren uit de koelkast en voorraadkast.
    2. Medicijnen en verbandmiddelen.
    3. Zonnebrand en sticks met zonnefilter.
    4. Blikken verf, beits of latex.

Alles toebehoren van spullen die je niet meer bezit, zoals:

    1. Gebruiksaanwijzingen van oude apparaten.
    2. Oude telefoon, tablet, tv of stereo.
    3. Oude opladers en snoeren.
    4. Brillenkokers (met brillen die niet meer passen).

Alles wat incompleet is, zoals:

    1. Spelletjes en puzzels.
    2. Oplaadbare batterijen zonder oplader.

Al het papier, zoals:

    1. Kranten ouder dan een week.
    2. Folders ouder dan een week.
    3. Lege kartonnen dozen en verpakkingsmateriaal.
    4. Spaarzegels en kortingsbonnen van verlopen acties.
    5. Studieboeken uit een ver verleden.

Met deze tips kun je alvast starten met het beheren van jouw beeldmateriaal.

Maak een overzicht
Maak een lijst van alle plekken waar je foto’s zijn, op de computer, telefoon, tablet, losse harde schijf en geheugenkaartjes of in apps zoals Whatsapp.

Bewaar alles op één plek
Gebruik voor de opslag één centrale plek en orden dit met slimme map-namen. Voorkom dubbele foto’s en overweeg om een fotobeheerprogramma te gaan gebruiken.

Slechte foto’s? Weg ermee!
Voordat foto’s naar hun vaste plek verhuizen kun je het beste slechte foto’s alvast weggooien. Zet synchronisatie van foto’s pas aan na deze schoningsactie.

Foto’s bewaren
Zorg dat de foto’s uit de zon bij kamertemperatuur worden bewaard bij een lucht- vochtigheid tussen de 35 en 55%. Bewaar ze dus niet in een kelder, schuur, garage of zolder.

Extra en automatisch
Datum en tijd wordt automatisch toegevoegd. Een locatie toevoegen aan de foto heet “taggen.” Het kost vooraf tijd, maar het zoekt en rubriceert gemakkelijker.

Maak slimme albums
In virtuele albums blijven foto’s op hun originele plek staan, maar worden gecombineerd tot album. In een fysiek album op de computer staan de foto’s in een vast album.

Gezichtsherkenning
De meeste beheerprogramma’s hebben een functionaliteit van gezichtsherkenning. Met het benoemen van de foto’s is er een mogelijkheid voor groeperen.

Back-up
Foto’s veiligstellen door ze te bewaren om meerdere en verschillende plekken. Of kies voor cloudopslag. Niet altijd gratis maar kent een onbeperkte opslagcapaciteit. 

We hebben het allemaal druk. Hoe deel je de klussen, actielijst, sport, werkzaamheden, gezin en de sociale activiteiten zo slim mogelijk in? Leef je de week volgens routines als: maandag wasdag, woensdag gehaktballen-dag en zondag rustdag? Dat is wel rustig en overzichtelijk. Voor als je niet zo gestructureerd bent heb ik 9 tips voor je voor het plannen van de klussen.

🕐 Stress kan ontstaan door een te vol hoofd. Maak je hoofd leeg door alle taken en taakjes op een “te doen” lijst te zetten.

🕐 Bepaal je doel om slim te kunnen plannen en organiseren. Knip je doel in kleinere stukjes en breng prioriteit aan in ‘wat moet nu eigenlijk eerst?’

🕑 Te veel taken op je takenlijst? Hanteer de zogenaamde 2-minuten regel. Wat je kunt doen in twee minuten doe je direct. Dit kost minder tijd dan de actie te noteren op je actielijst.

🕑 Maak een planning voor de dag. Houdt rekening met pauzes, privé-tijd, je bioritme en onvoorziene of langer durende zaken.

🕒 De hele dag druk met je e-mail? Gmail van Google kan grote hoeveelheden e-mail verwerken en werkt met handige mappen die je naar wens kunt uitzetten. Het geeft rust door mails in een aantal tijdblokken te verwerken en niet direct te reageren op ieder signaal.

🕓 Wees kritisch op wat er binnenkomt in je inbox. Je kunt je altijd afmelden voor nieuwsbrieven. Werk met filters voor een overzichtelijke inbox.

🕔 Zie je op tegen een grote klus en schuif je het telkens voor je uit? Begin met de meest irritante en vervelendste klus. Maak er “hapklare” brokken van en plan de acties in je agenda.

🕕 Focus op je klus begint met tijd vrijmaken in je hoofd. Doe een ding tegelijk en zet eventueel een kookwekker. Dat binnenkomende telefoontje kan best wel even wachten.

🕖 Ligt je post door het hele huis? Verzamel alles op een plek en plan een vast moment om de post te verwerken. Enne, je hoeft niet alles te bewaren hè?

🕗 Vergeet niet dat elke klus, hoe klein of hoe groot ook, begint met een eerste stap.

🕘 Je doel of doeltje bereikt? Beloon jezelf met een kop koffie of wandel een rondje.

Of je nu gewoon de dagelijkse opruimbeurt moet doen of aan een grotere opruimklus gaat beginnen, gaat verhuizen of verbouwen of je werkzaamheden anders wilt gaat indelen. Met de tips uit deze, lang niet volledige lijst, kun je alvast een start maken op weg naar een opgeruimd leven.

Hulp bij plannen en organiseren
Je hebt moeite met plannen en door de chaos om je heen gaat veel tijd verloren met het zoeken naar spullen. Het risico is dat hierdoor onnodige kosten worden gemaakt. Uitstelgedrag, keuzestress, lastig “nee” kunnen zeggen is jou niet vreemd. Je zou graag willen leren om prioriteiten te stellen, beter te focussen en de valkuilen te omzeilen. We bekijken samen waar de tijd en energie naar toe gaat en hoe je de prioriteiten slimmer kunt plannen in de agenda. Met een nieuwe, effectieve vaste routine ontstaat meer rust en tijd voor dingen die er toe doen.

Weg ermee! – Dennis Storm

Aan de slag met de huishoudcoach – Els Jacobs

Opruimen voor je doodgaat – Margareta Magnusson

Hoe onthoud je al die wachtwoorden voor de verschillende websites en accounts? Tegenwoordig kun je gebruik maken van een wachtwoordenmanager zoals bijvoorbeeld 1Password en Keeper. Het beheren en delen van wachtwoorden via een wachtwoordmanager is veilig. Bovendien heeft de nabestaande direct toegang tot de inloggegevens. Meer info lees je hier.

Links

Overlijden en nalatenschap

Rijksoverheid en Belastingdienst

Persoonsgebonden budget

  • Wegwijzer naar zorg en ondersteuning: Regelhulp
  • PGB-informatie van de
    Sociale Verzekerings Bank: SVB 
  • Kun je zelf zorg regelen met een PGB?
    Doe de test: PGB-test

Zaak van Opruimen 

error: Content is protected !!