Nabestaandenzorg

Informatie, advies en emotionele zorg gericht op de persoonlijke situatie rondom een overlijden.

Praktische, administratieve en persoonlijke hulp rondom overlijden

De enige zekerheid die je krijgt in je leven is dat je op enig moment dood gaat. Het (naderend) overlijden van een dierbare is een gevoelig onderwerp en kent een enorme impact. Vragen en onzekerheden komen op je af bij materie waar je waarschijnlijk niet eerder mee te maken hebt gehad. Terwijl je die kostbare tijd het liefst zonder zorgen doorkomt en tijd krijgt voor het maken van fijne herinneringen.

Nabestaandenzorg

Zaak van Opruimen is gespecialiseerd in nabestaandenzorg en is aangesloten bij het Landelijk Platform Nabestaandenzorg. Uit eigen ervaring weet ik dat je als nabestaande pas echt rouwen als je deze lastige fase met zorg kunt beleven. De zorg aan nabestaanden houdt in: “ondersteuning bieden bij praktische regelzaken in deze emotionele periode om ontzorgt de eerste stappen in een veranderd leven te zetten.’ 

Voor overlijden

Stilstaan bij je eigen overlijden. Het is zo belangrijk om zaken, waar mogelijk, al vóór een overlijden te regelen. Is de administratie op orde en kunnen jouw nabestaanden je belangrijke gegevens vinden? Er zijn genoeg praktische zaken die je bij leven kunt regelen. Met een nabestaandendossier maak je een persoonlijk dossier met daarin al jouw belangrijke gegevens. Door een schenking te doen kan het voordelig zijn om de erfbelasting te verlagen. In een levenstestament leg je wensen vast en hou je zelf de regie als je door ziekte niet meer in staat bent om zelf te handelen. Een (levens)testament is rechtsgeldig als je het vastlegt bij de notaris. Ik help met de voorbereiding op dit gesprek en met het vastleggen van belangrijke informatie en de wensen van de nalatenschap.

Administratie direct na overlijden

In de eerste week na overlijden is er nauw contact met de uitvaartverzorger om de uitvaart naar wens te laten verlopen. Er zijn ook administratieve zaken die aandacht vragen, zoals het verzamelen van de adressen voor de rouwkaart en het achterhalen van de polis van de uitvaartverzekering. Vind je het lastig om te bepalen wat direct moet gebeuren en wat nog even kan wachten? Ik help je bij het begin.

Administratie binnen een maand na overlijden

Vaak wordt onderschat hoeveel tijd en energie er gaat zitten in de administratieve nasleep na een overlijden. Als nabestaande heb je rechten en plichten en krijg je te maken met de nalatenschap, erfrecht, erfbelasting, bank- en belastingzaken, lidmaatschappen en social media accounts. De gemeente brengt diverse instanties op de hoogte van het overlijden en je ontvangt o.a. automatisch post van de belastingdienst, pensioenfonds en Sociale Verzekeringsbank.
Wanneer moet je de bank informeren? Hoe zit het met de afwikkeling van de erfenis? Welke verzekeringen en abonnementen moeten worden gewijzigd of opgezegd? Welke mogelijkheden zijn er voor de social media accounts, computer en telefoon? Zie je er tegenop om dit allemaal zelf uit te zoeken of op te pakken?

Nabestaandengesprek

Mogelijk heb je actief gezocht naar nabestaandenzorg of ben je naar mij doorverwezen. Je kunt bij mij terecht voor een gesprek waarin ruim aandacht is voor jouw verlies en ervaringen na het verlies van jouw dierbare. Aan de hand van een checklijst nemen we belangrijke punten door zodat we niets kunnen vergeten. We brengen de nieuwe situatie in kaart op emotioneel, praktisch en financieel gebied. Je krijgt informatie over fiscale zaken, erfbelasting en toeslagen. 

Afhankelijk van de behoefte maken we (maatwerk)afspraken over de praktische afhandeling van de post, contact leggen met banken, instellingen of de notaris. Over de ondersteuning van de executeur en wettelijke vertegenwoordiger die belast is met de afhandeling van de nalatenschap. Of over het ordenen van de administratie of hulp bij opruimen. 

Nalatenschap

Iemand die overlijdt laat iets na, de nalatenschap. Bezittingen, banksaldo en de digitale nalatenschap. Iemand moeten missen betekent ook dat er fysiek afscheid van dierbare spullen of een woning genomen moet worden. Wat als je hier moeite mee hebt en je huis niet meer veilig en vertrouwd voelt?
Zaak van Opruimen werkt als professional organizer en help bij opruimvraagstukken.

Senioren en administratie

Veel zaken gaan tegenwoordig online en het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om te werken op de computer en met het ouder worden kan het lastig worden om vertrouwen te houden in de administratie. Inloggen bij een account vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord; hoe ga je dit allemaal onthouden? De kinderen hebben het druk genoeg of wonen niet in de buurt. Ik help je om het overzicht weer terug te krijgen in de thuisadministratie.

Werkwijze

Ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt bij Zaak van Opruimen.  
Op vertrouwen, met persoonlijke, energieke aandacht en respect voor jouw spullen.

  1. Kennismaking
    We maken telefonisch kennis.
  2. Laten we starten
    In een persoonlijk gesprek van gemiddeld anderhalf uur bij je thuis zetten we de aandachtspunten op een rijtje. 
  3. Begeleiding
    Ik ondersteun en geef rust bij de praktische zaken van de nalatenschap. Eenmalig of voor een korte of langere periode, afhankelijk van de situatie en hulpvraag.
  4. Resultaat
    Er is overzicht in de regelzaken van de nalatenschap en de administratie met aandacht voor de spullen die achterbleven. De administratie en spullen van de overledene blijven gewoon bij je thuis.

Kosten

Natuurlijk kost de investering voor rust, ruimte en overzicht geld. Het verdient zich vaak dubbel en dwars terug.

Kennismakingsgesprek: Dit kennismakingsgesprek is vrijblijvend en kosteloos.
All-in tarief: Het tarief voor het nabestaandengesprek van 1,5 uur bedraagt €95,- (vrijgesteld van btw tot 31-12-2021). Dit is inclusief voorbereidingstijd, reistijd en verslag. Afhankelijk van de uitvaartpolis kunnen deze kosten worden gedeclareerd. Voor aanvullende dienstverlening maak ik graag een geheel op maat gemaakte en vrijblijvende offerte. 
Tarief: Het uurtarief bedraagt voor particulieren €45,- per uur (vrijgesteld van btw tot 31-12-2021).
Reiskosten: Met de auto kan ik overal komen, maar voor afstanden tot 15 kilometer kom ik liever op de fiets en zijn de reiskosten inclusief. Vanaf 15 kilometer: € 0,25/kilometer (exclusief eventuele parkeerkosten).
Annulering: Begeleiding sessies die binnen 24 uur voor de afspraak worden afgezegd worden voor 50% doorberekend.

Goed te weten

Belangrijk
Op deze website wordt gesproken over je en jij. Naar mijn mening wordt de inhoud dan wat persoonlijker.
Belangrijk te weten is dat alles wat we bespreken vertrouwelijke informatie is en onder ons blijft.

Onafhankelijk
Zaak van Opruimen werkt zelfstandig (geen onderdeel van een bedrijf) en levert onafhankelijke dienstverlening.

Doorverwijzen
Mocht het noodzakelijk zijn of behoefte aan is, verwijs ik door naar een professional op een aanvullend werkgebied. Uitvaartbegeleiders kunnen op hun beurt doorverwijzen naar een aanbieder van nabestaandenzorg.

Ondersteuning bij de thuisadministratie 
Administreren doen we allemaal, maar overzicht hebben in de administratie is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Nabestaandendossier
Alle informatie die van belang is voor de toekomstige nabestaanden vastgelegd in een nabestaandendossier. 

RIVM en Corona 
Op de dag van de werkafspraak zijn er geen gezondheidsklachten. We volgen de richtlijnen van het RIVM.

Contactformulier*

         * De gegevens worden verwerkt volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming, zie het privacybeleid.




    Ik wil graag:
    Een kennismakingsgesprekEen vraag stellenTeruggebeld worden