Opruimbegeleiding

Je huis is jouw veilige kasteel. Een plek waar je graag thuiskomt en comfortabel kunt leven.

Bezittingen eisen aandacht en energie omdat ze allemaal moeten worden opgeruimd, schoongemaakt en onderhouden. Verzamelen is een proces van jaren. Ontspullen, laten gaan wat je niet meer nodig hebt, is dus niet in een paar uurtjes gepiept. Gaan opruimen betekent keuzes maken in wat je bewaart en weggooit. Oftewel, herbezinnen op de hoeveelheid aanwezige materiële spullen.

Niet alleen tijdens een ingrijpende gebeurtenis in je leven, zoals een echtscheiding, verhuizing of overlijden van een dierbare, maar op ieder moment van je leven kun je beoordelen of de aanwezige spullen nog steeds bij je passen. Die beslissing maak je zelf. Door samen te gaan opruimen wordt je geen vreemde in je huis.  Als gecertificeerd professional organizer (opruimcoach) gebruik ik hiervoor de meest doeltreffende methode. 

In alle rust nadenken over de juiste bestemming van de nalatenschap betekent een zorg minder voor de nabestaanden. En minder stress en onrust voor jezelf. Een leefbaar huis dat sneller opgeruimd en schoongemaakt is. Waarin je niet meer hoeft te zoeken en je omringt met dierbare spullen waar je blij van wordt. Met ruimte in je hoofd voor dingen die er écht toe doen. Het is de investering waard!

Nalatenschap vooraf regelen

Nabestaanden erven graag iets uit de nalatenschap dat zich aan jou herinnert. Ze kunnen helaas niet alles bewaren.

Opruimen voor je dood gaat
Wat wil jij achterlaten voor je nabestaanden? Door, tegen het einde van je leven, jouw materiële bezittingen bewust te gaan opruimen, ordenen of wegdoen kies je zelf de beste bestemming. Met een leven achter de rug gaat opruimen over herinneringen en emoties, dat is een enerverend en moedig proces. Het werkt troostend om dierbare spullen van de overledene samen te gaan opruimen. (zie: Döstädning van Margareta Magnusson).

Verhuizen

Een verhuizing is vaak een emotionele gebeurtenis en ondanks de verhuistips lukt het vaak toch niet om zo’n ingrijpende periode relaxed door te komen.

Voorafgaand aan de verhuizing zoeken we samen alles uit en je neemt alleen die spullen mee naar het nieuwe huis waar je blij van wordt. We maken je huis “Fundaproof.”  Een opgeruimd huis verkoopt immers beter. Na het uitpakken van de laatste doos voelt de nieuwe woonplek weer snel als thuis. Verhuisberichten versturen en genieten maar!

Foto's

Foto’s zijn een waardevol bezit en vertellen veel over een leven. Het bekijken van foto’s roept herinneringen op en daarom is het fijn als deze beschermd worden.

Omdat het zo makkelijk is om overal foto’s van te nemen groeien de aantallen en dan is de vraag: ‘Waar moet ik dit allemaal bewaren?’ Foto’s in dozen, albums, lijsten of los in een enveloppe. En duizenden digitale foto’s op de computer, smartphone of op een externe informatiedrager. Samen stellen we het beeldmateriaal veilig zodat je er nu én in de toekomst van kunt genieten. Lees ook deze tips voor het ordenen van foto’s.

“Wat je in je handen houdt kun je verliezen, maar wat je in je hart bewaart zul je nooit kwijtraken.”  – S. La Rosa –

Werkwijze

Ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt bij Zaak van Opruimen.  
Op vertrouwen, met persoonlijke, energieke aandacht en respect voor jouw spullen.

  1. Kennismaking
    Bij onze kennismaking bespreken we de hulpvraag en mijn aanbod. Een opruimtraject is maatwerk. Hoe lang dit duurt hangt af van het beschikbare budget, de persoonlijke leefomgeving en de fysieke en mentale gezondheid.
  2. Laten we starten
    We hebben een klik en besluiten samen te gaan werken. Een werkafspraak duurt meestal 2-4 uur. Afhankelijk van de hulpvraag krijg je in één of meerdere sessies de controle weer terug op weg naar blijvend resultaat.
  3. Begeleiding
    Ik coach, ondersteun en adviseer je tijdens het hele opruimproces. Je bepaalt zelf het tempo richting jouw opruimdoel. We houden goed in de gaten wat wel en niet goed gaat en je neemt zelf beslissingen over “bewaren” of “weg doen.” Belangrijke documenten leggen we even apart voor het opruimen van de administratie.
  4. Resultaat
    Is alles naar wens gegaan? Is er meer of nog andere ondersteuning nodig? Evaluatie vindt plaats tijdens en na afronding van de opruimklus. 

Kosten

Natuurlijk kost de investering voor rust, ruimte en overzicht geld. Het verdient zich vaak dubbel en dwars terug.

Kennismakingsgesprek: Een telefonische intake of een kennismakingsgesprek op locatie is gratis.
Tarief: Het uurtarief voor professional organizing of een uitgebreider intakegesprek bedraagt voor particulieren €45,- per uur (vrijgesteld van btw tot 31-12-2020). Gaan opruimen is maatwerk. Hiervoor maak ik graag een vrijblijvende offerte.
Reiskosten: Met de auto kan ik overal komen, maar voor afstanden tot 10 km kom ik liever op de fiets en zijn de reiskosten inclusief. Vanaf 10 kilometer: € 0,25/kilometer (exclusief eventuele parkeerkosten).
Annulering: Begeleiding sessies die binnen 24 uur voor de afspraak worden afgezegd worden 50% van de kosten doorberekend.

Goed te weten

Belangrijk
Op deze website wordt gesproken over je en jij. Naar mijn mening wordt de inhoud dan wat persoonlijker. Belangrijk te weten is dat alles wat we bespreken vertrouwelijke informatie is en onder ons blijft.

Nabestaandenzorg
Na een overlijden komt er veel op je af. In een nabestaandengesprek komen het verlies en de praktische- en administratieve zaken aan bod en zetten we op een rijtje wat er nu moet gebeuren en wat nog even kan wachten. 

Ondersteuning bij de thuisadministratie 
Met administratie hebben we allemaal te maken, maar overzicht hebben op de administratie is niet voor iedereen vanzelfsprekend. 

Heb je al een nabestaandendossier?
Alle informatie die van belang is voor de toekomstige nabestaanden leg je vast in een nabestaandendossier. Zo worden zij niet extra belast met het regel- en uitzoekwerk en kunnen ze rouwen, zonder al te veel rompslomp.

Onafhankelijk
Zaak van Opruimen werkt zelfstandig (geen onderdeel van een bedrijf) en levert onafhankelijke dienstverlening. Vergoeding van de kosten is mogelijk vanuit het Persoonsgebonden budget (Pgb).

RIVM en Corona 
Op de dag van de werkafspraak zijn er geen gezondheidsklachten bij de klant en de organizer. Tijdens onze afspraak houden we 1,5 meter afstand en volgen we de richtlijnen van het RIVM.

Contactformulier*

         * De gegevens worden verwerkt volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming, zie het privacybeleid.




    Ik wil graag:
    Een kennismakingsgesprekEen vraag stellenTeruggebeld worden