Professional organizer
Wat is een professional organizer?
Een organizer is expert in structuur en orde. Voor als je toe bent aan rust en ruimte in je hoofd. Een professional organizer wordt ook wel opruimcoach genoemd. Zij helpen met het structureren en organiseren van jouw spullen.
Wat doet een professional organizer?
Een organizer kan voor jou de boel gaan opruimen. Je huis is dan wel aan kant, maar je probleem is hiermee niet opgelost. Natuurlijk help ik je mee met opruimen en sjouwen, maar vooral help ik je om zelf weer de controle te krijgen. Een professional organizer is goed in het vertalen van wat er nodig is naar een aanpak die bij je past.
Wanneer vraag je hulp van een professional organizer?
Iedereen kan opruimen, soms weet je alleen niet waar, hoe en wanneer je moet beginnen. Hulp van een organizer vraag je als je jouw thuissituatie ervaart als een probleem. Of zie je op tegen een verhuizing, de (digitale) administratie of het uitzoeken van spullen met een emotionele lading. Je hebt moeite met focussen, gemotiveerd blijven, keuzestress, schaamte of je doet het liever samen.
Het resultaat is rust, ruimte en overzicht
We ervaren dat we te veel spullen hebben, een gebrek aan overzicht en te weinig tijd. Door te gaan opruimen ontstaat weer overzicht waardoor je weer kunt ontspannen en met meer energie plezierig werken en leven. Jouw leefomgeving of je werkplek moet goed aansluiten bij wat jij belangrijk en prettig vindt. Dat vraagt om een persoonlijke aanpak en is veelal maatwerk.
Beslist een opruimcoach over mijn spullen?
Nee, zeker niet, je beslist altijd zelf over jouw eigen spullen. Een organizer adviseert over de keuzes en prioriteiten. Je houdt zelf controle op welke manier en in welk tempo je jouw gewenste situatie bereikt. Je zult verbaast zijn wat je allemaal kunt houden als het op een handige manier wordt opgeborgen. Over bewaren of wegdoen beslis je zelf als je hier aan toe bent.
Basisstappen organiseren
Ο Organiseren begint met een voorbereiding. Waarom wil ik gaan opruimen en waarom nu en wat levert het op?
Ο Het plan is helder. Dan plan je bewust tijd in en regel je materialen om de klus te starten.
Ο Uitzoeken wat je allemaal hebt en waarvoor je de spullen gebruikt. Bepaal waar je tijd en energie aan wilt geven.
Ο Zo wordt meer de keuze om iets te bewaren of weg te doen minder moeilijk.
Ο Nieuwe indeling voor dat wat blijft. De functie van een ruimte is duidelijk en spullen krijgen een vaste plek.
Ο Tot slot bekijk je of er nog opbergmateriaal nodig is of dat de aanwezige spullen weer passen in de aanwezige opbergers.